8 saker att tänka på när du ska höja prenumerationspriset

8 saker att tänka på när du ska höja prenumerationspriset
Photo by rupixen on Unsplash
Det finns flera viktiga saker att tänka på innan och efter att man beslutar sig för att höja priset, särskilt för tillsvidareprenumerationer. För dig som arbetar med prissättning på prenumerationer eller abonnemang är det mycket att ta hänsyn till.

Förberedelser inför en prishöjning

 

Tack vare mobiloperatörerna finns det nu en praxis för hur prishöjningar ska göras när kunden har ett tillsvidareavtal.

 

Prenumeranten ska:

 

  • Informeras om den kommande prishöjningen minst 30 dagar innan den träder i kraft.
  • Ges möjlighet att avsluta sin prenumeration utan extra kostnad.

 

Tidningar som skickar ut avier har ofta god tidsmarginal eftersom förnyelseprocessen är anpassad efter utgivning, betaldagar och postgång.

 

 

Löpande och digitala prenumerationer

 

Det är viktigt att informera i god tid även för andra typer av prenumerationer, som exempelvis månadsabonnemang med automatisk kortdragning. Detta har blivit allt vanligare i takt med att digitala prenumerationer kompletterar traditionell tidningsutgivning.

 

En fördel med digitala prenumerationer, särskilt för dem med automatiska kortdragningar, är att det krävs en mailadress för att skapa ett konto. Det innebär att förlaget redan har kontaktuppgifterna till alla de prenumeranter som skall informeras och kan göra så med ett mail.

 

 

Vad ska man skriva i mailet?

 

Mitt råd är att hålla det kort och sakligt. Använd en tydlig ämnesrad så att mottagaren förstår att mailet är viktigt. Förklara vad som kommer att hända och när. Påminn om populära och unika aspekter av prenumerationen.

 

Har ni några nya, spännande reportage eller funktioner inplanerade så lyft fram dem också som en anledning till att det är värt att fortsätta prenumerera ett tag till, även om det blir lite dyrare.

 

Avsluta med information om hur och var prenumeranten kan avsluta sitt abonnemang och uttryck en vänlig förhoppning om att de väljer att stanna kvar.

 

 

Steg för steg-guide för prishöjning

 

  • Besluta om nivån på prishöjningen och justera dina prenumerationspriser därefter
  • Ta reda på när korten brukar belastas varje månad
  • Bestäm datum för prishöjningen för befintliga prenumeranter. Planera ändringen minst 30 dagar i förväg.
  • Höj genast priset för nya prenumeranter på sajten och i tidningen.
  • Se om det finns några kundgrupper som legat kvar väldigt länge på ett lågt erbjudande och som säkerligen kommer att reagera kraftigt på prishöjningen. Överväg om dessa skall särbehandlas.
  • Författa ett informativt mail om prishöjningen.
  • Involvera kundtjänst och redaktionen genom att låta dem läsa mailet innan utskick.
  • Skicka ut information till befintliga prenumeranter senast 30 dagar innan höjningen träder i kraft.

 

Vårda kundrelationen

 

Ge prenumeranterna, särskilt de som betalar med automatisk kortdragning, tillräcklig förvarning om förändringen så att de inte känner sig lurade.

 

Kom ihåg att du har arbetat hårt för att bygga din läsaraffär, så stressa inte fram något som kan rasera kundrelationer.

 

Glöm inte heller att förbereda passivbearbetning av de kunder som väljer att avsluta sina abonnemang.

 

Kontakta 720gruppen för mer hjälp med att förbättra och utveckla dina läsarintäkter.


Har du frågor om läsarintäkter?

Kontakta Lotta Fjelkegård när du vill diskutera läsarintäkter

<p>Har du frågor om <span style="color: #ebf6fe;">läsarintäkter?</span></p>