CRO för tidskrifter – därför behöver du en bra metod

CRO* handlar om att optimera varje steg i en kundresa. Med en bra metod konverterar du bättre i varje moment. Då får du fler personer i din målgrupp intresserade av ditt innehåll och fler att bli trogna prenumeranter.
Här är några frågor jag ställer när jag sätter mig in i mina kunders läsarresa.
- Vad lockar ni med för att bli prenumerant? Priset, en premie (t ex en mugg, hörlurar eller annan klassisk pryl) eller berättelsen om vad innehållet kan göra för nytta?
- Hur får ni läsaren över den första tröskeln? Gratis en viss tid eller försöker ni ta betalt direkt? Ska läsaren betala fullpris eller få rabatt första tiden? Och i så fall hur länge?
- Är det pris och rabatt i fokus eller det starka innehållet? Vad lockar ni med?
- När ni väl fått in läsarna bakom betalväggen, hur tar ni hand om dem? Åker de in i ordinarie flöde för alla betalande eller behandlar ni dem annorlunda den första tiden?
- Vad gör ni med alla läsare som inte konsumerar ditt innehåll så frekvent som de borde. Detta gäller sannolikt dina nya läsare, och alla med låg läsfrekvens har en hög risk för churn.
- Vad gör ni i samband med att månadsavgiften ska dras? Något extra eller inte? Detta är absolut ett konverteringssteg många missar att ha fokus på. Speciellt för nya läsare där hög rabatt första tiden nu ska övergå till ordinarie pris. Men även annars.
Jag tänker ofta att på den tiden det var print som gällde var redaktionerna bättre på att prata om innehåll som skulle komma framåt. Kanske var det planeringshorisonten som var längre då? Idag är allt så snabbt att få redaktioner vet vad de ska skriva om nästa månad. Men för att locka läsare, och inte minst för att behålla läsare, är detta viktigt. Vem vill avsluta sin prenumeration om det kommer något spännande runt hörnet?
Att arbeta med CRO, konvertering och försäljning mot läsarna är ett metodiskt arbete där det lönar sig att ta lite extern hjälp.

Gör vår analys
Vill du veta mer om konverteringsresan för att både locka nya prenumeranter och att få dem att stanna kan du ta hjälp av vår analys. En enkel och lönsam tjänst där vi går igenom ert flöde och kommer med förslag på förbättringar. Varje tappad %, i varje steg i kundresan, innebär en stor skillnad i både upplaga och intäkter.
Slå en signal eller skicka ett mail så berättar vi mer.
Björn Lorentzi 0733-44 13 30, bjorn.lorentzi@720gruppen.se
*CRO betyder Conversion Rate Optimization, eller på svenska kallat konverteringsoptimering. Att ha fokus på CRO är avgörande för framgång i den digitala världen. En CRO-specialist arbetar med att optimera era digitala konverteringar – ett avgörande arbete för att ert företag ska växa och förbli konkurrenskraftigt.
Har ni inte en egen CRO-expert går det oftast väldigt bra att ta extern hjälp att sätta sina arbetsprocesser och sedan följa dessa. Det kommer ni långt med.
Läs mer här.
Vill du veta hur vi kan hjälpa dig med din digitala affär?