En medlemsförmån som också är en växande prenumerationsaffär

En medlemsförmån som också är en växande prenumerationsaffär
Anna Norberg på Tandläkartidningen

Många medlemstidningar sitter på en stor möjlighet; läsare som gärna skulle betala för innehållet – även utanför det egna förbundet. Många av dessa kan dessutom, via en prenumeration, blir medlemmar i steg två.

Så är det för Tandläkartidningen, som tillsammans med oss på 720gruppen, nu tar ett grepp om sin prenumerationsaffär.

Utmaning

Tandläkartidningen är en självklar medlemsförmån för Sveriges Tandläkarförbunds medlemmar. Men tidningen har också en stor potential att nå fler. Bland annat andra yrkesgrupper inom tandvården, forskare, beslutsfattare och branschfolk. Trots att prenumerationsintäkterna redan var betydande hade man aldrig på allvar arbetat med att utveckla läsaraffären.

Varför har vi väntat så länge

med detta projekt?

Lösning

Tillsammans med chefredaktör Anna Norberg startade vi ett enkelt och konkret utvecklingsarbete. Där vi gemensamt:

  • Formulerade en prenumerationspolicy för läsarintäkter som förbundet godkände
  • Arbetade igenom läsarlöftet. Vilken nytta och inspiration Tandläkartidningen lovar att ge läsarna.
  • Tog fram en tydligare och mer lockande landningssida för prenumerationer som inom kort lanseras.
  • Gick igenom affärsmodell och prissättning samt justerade priserna på ett klokt sätt.

Nu pågår arbetet med att se över hela sajten för att leda fler till sidan där de tecknar en prenumeration. Det som på fackspråk heter konverteringar och leder till fler prenumeranter online.

Inledningsvis sattes mål för hur många nya prenumeranter som behövdes för att projektet skulle bära sig som vi nu följer månadsvis. I detta tittade vi också konkret på vad en redaktion ska följa. Som ger mening i det redaktionella arbetet och är lagom mycket arbete att ta fram och titta på.

 

Resultat

Arbetet är redan igång med de första förändringarna, och tidningen har fått en bra start för att bygga vidare på sin prenumerationsaffär. Som Anna själv uttryckte det: “Varför har vi väntat så länge med detta projekt?”

 

Vill du veta mer om hur vi hjälper Anna på Tandläkartidningen eller hur vi kan hjälpa dig, kontakta bjorn.lorentzi@720gruppen.se eller någon av våra andra erfarna medarbetare här.


Vill du veta hur vi kan hjälpa dig med din affärsutveckling?