Lyckas med ditt nyhetsbrev
Alla pratar om nyhetsbrev. Framgångarna har vi hört om, men faktum är att merparten av alla nyhetsbrev misslyckas. Här är några enkla tips för att just ditt nyhetsbrev ska höra till den första kategorin.
1. Börja med behovet – inte produkten
Det är väldigt lätt att rusa iväg och missa det mest grundläggande. Det där amerikanska nyhetsbrevet jag själv prenumererar på är ju jättebra och skitsnyggt. Vi gör bara en variant på det!
Men hur var det nu med målgruppen? Vilka behov har de av just ditt nyhetsbrev? Vilken funktion fyller nyhetsbrevet i personens vardag? Hur ska personen känna efter att ha läst brevet? Den grundläggande behovsanalysen måste alltid göras – och det är betydligt bättre att göra den innan starten än efter ett kostsamt misslyckande.
2. Se nyhetsbrevet som ett avtalat möte
Den som tecknar sig för ett nyhetsbrev har inte klickat på en artikel eller köpt en produkt. Han eller hon har tackat ja till ett stående möte. Och vad kännetecknar ett bra möte? Till att börja med är det artigt att komma i tid till mötet. De flesta uppskattar också att ett möte har en tydlig start OCH sluttid. Ett nyhetsbrev kan vara kort eller långt, men man ska alltid veta redan innan hur lång tid det tar att läsa det.
3. Varför är det så viktigt att vara personlig?
Möten har man med personer – inte produkter eller maskiner. Genom att tydligt markera vem som är avsändare skapas en relation till läsaren, vilket i sin tur ökar sannolikheten att läsaren kommer tillbaka. Det här kan man göra på väldigt många olika sätt, men det finns mycket att vinna på att noga diskutera hur ni kan skapa denna personliga relation.
4. Format och frekvens
Först nu är det dags att börja fundera på konkreta saker som hur nyhetsbrevet ska utformas, vilket tilltal som kan fungera och hur ofta nyhetsbrevet ska komma ut.
5. Vad är framgång?
Framgång kan mätas utifrån många olika parametrar. Är det antalet sign-ups som är avgörande? Eller är det öppningsgraden som är viktigast? Ska nyhetsbrevet vara en självständig produkt eller är syftet i första hand att driva trafik till en sajt eller app? Givetvis kan man ha flera mål med ett nyhetsbrev, men det är bra att redan i förväg fundera på vad som är överordnat respektive underordnat mål.
Här har du nu fått fem bra saker att tänka på för ditt nyhetsbrev. Som du ska starta eller vill förbättra. Självklart skiljer sig förutsättningarna åt beroende på till exempel målgrupp, hur mycket tid du har att ägna åt just nyhetsbrevet, hur viktigt nyhetsbreven är i ekosystemet att få in läsare, att få dem att betala för sig och kanske för att driva annonsintäkter.
720-Gruppen har lång erfarenhet och kompetens när det gäller nyhetsbrev. Vi kan hjälpa till i alla delar av processen så att du lyckas med just dina förutsättningar. Kontakta oss så hittar vi ett upplägg som passar dig och som ni har råd med.
Vill du veta hur vi kan hjälpa dig med din digitala affär?