När du inser att en dashboard inte ger dig fler prenumeranter

När du inser att en dashboard inte ger dig fler prenumeranter
Teknik, dashboards och KPI:er i all ära. Men det i sig ger inga prenumeranter.

En bild på din tidskrift och “Prenumerera nu”. Kanske ett introduktionspris? Kanske till och med 1 krona första månaden?

 

Ledsen, men det ger inga bra prenumeranter.

Läs här varför – och vad du ska göra åt det.

 

(Och för att vara tydlig – vi älskar tidskrifter. Men vi tycker att vi måste våga ifrågasätta mer för att få utveckling. Hoppas du håller med.)

Thomas Baekdal skrev det väldigt bra i Dagens Media 10 mars (länk till hans artikel längre ner). Att det är allt för mycket 80-tal över många tidskrifters prenumerationsförsäljning. Och håll med om att den ofta mest liknar lösnummerhyllan i din lokala Konsumbutik. Lika osexig och intetsägande.

 

Så varför detta tuffa ifrågasättande av alla tidskrifter som jobbar för att få fler prenumeranter?

Jo därför att förutsättningarna för goda betalda upplagor och bättre prenumeranter egentligen finns!

Vi slår fast direkt – en bild på tidskriften och ett lågt pris räcker inte!

Dina (önskade) prenumeranter blir inte inspirerade av en bild på ett omslag, stor som ett frimärke och ett lågt testa-på-pris. För det är just inspirerade de vill bli. De vill hänga med likasinnade, få lära sig nya saker, få bekräftat det de redan kan och ta del av vad din redaktion har valt ut just nu eller gräva i ditt arkiv.

 

Handen på hjärtat, hur många av dina prenumeranter som testar en kampanj stannar kvar många månader efter att priset gick upp? När kampanjen är över och den första dragningen till ordinarie pris dyker upp på kontouttdraget så är det många som lämnar.

 

Varför gör de det?

  • För att ni inte har lyckats visa på nyttan av att vara prenumerant? Det var ju inte värt det högre priset tydligen.
  • För att det kanske inte var helt rätt för dem från början?
  • För att det de fick inte var tillräckligt bra? Vågar vi ställa oss den frågan egentligen?

 

Under en testa-på-period är det viktigt att uppvakta din nya prenumerant. Och var nyfiken på riktigt! Egentligen ingen skillnad mot att träffa en person man blir småkär i. Ska det övergå till något mer långsiktigt krävs att du visar verkligt intresse för personen och uppvaktar lagom mycket.

Hur gör du då? Det som faktiskt duktiga tidningsmakare kunde på den tiden när det gick att sälja stora upplagor just i tidningshyllan på Konsum. Locka med innehållet! Det är det korta, men faktiskt det viktigaste svaret.

Inte svårare än så. Och just så svårt eftersom så få gör det.

 

Vill du veta hur vi kan hjälpa dig att komma igång?

Kontakta Björn Lorentzi på 0733-44 13 30, bjorn.lorentzi@720gruppen.se eller Martin Ahlquist, 0701-62 24 85, martin.ahlquist@720gruppen.se så berättar vi.

 

Det kan vara allt ifrån ett par coachpass till större projekt. Vi anpassar till dina behov och till din ekonomiska verklighet.

Vi hjälper dig komma bortom KPI:er och dashboards - till det som gör skillnad.
Vi hjälper dig komma bortom KPI:er och dashboards - till det som gör skillnad.

Vill du veta hur vi kan hjälpa dig med din digitala affär?