2024-01-22 Björn Lorentzi

"Hellre mentorskap än ledarskapsutbildning"

 

När Linda Norr kom tillbaka till Ticketmaster från mammaledigheten blev hon erbjuden jobbet som säljchef. Hennes chef paketerade erbjudandet med en mentor.

Kontakta

Bakgrund

  • Om kunden: Med Ticketmaster får du en innovativ partner som känner din publik och aktivt jobbar för att vi tillsammans ska sälja så många biljetter till olika evenemang som möjligt.
  • Utmaning: Linda Norr var Key Account Manager när hon gick på mammaledighet. När hon kom tillbaka fick hon erbjudande om att bli säljchef.

Kundens behov

  • Identifierade behov: Det är inte helt ovanligt att det första rollen som chef blir är att leda personer man tidigare varit kollega med. Så var det även för Linda. En annorlunda situation som kan vara svår att hantera.
  • Satta mål: Att snabbt komma in i rollen, bli en bra och tydlig chef, och klara steget från att vara kollega. Dessutom att kunna lyfta blicken och se hur försäljningsarbetet kan utvecklas på Ticketmaster.

Lösningen

  • Genomförande: Passen med Kenny är verkligen värdefulla, men ärligt sagt är jag ganska slut efter en sittning. Han utmanar mig rejält och hjälper en otålig person som vill springa snabbt att sakta ner, kommunicera bättre och få alla med på resan.

Resultat

  • Konkreta resultat: Jag hade en inställning från start att försöka göra alla ”happy”, men att vara chef handlar ju inte om det. Kenny hjälpte mig framförallt att bli tydligare kring vad, hur och när jag bör kommunicera, samt om processer och rutiner för att leda och utveckla verksamheten.

 

Återkoppling kund

Jag väljer mentorskap framför utbildning alla dagar i veckan. Samtalen handlar om det jag står inför och blir därför direkt kopplat till verkligheten.

Linda Norr, Säljchef på Ticketmaster

 

Slutsatser

Mentorskapet hjälper Linda att känna sig trygg i sitt ledarskap och rustad i allt från att hantera svåra samtal till olika sätt att bygga teamkänslan.

 

Kontakta