Därför är alla missnöjda med sitt prenumerationssystem…
Nästan alla förlag är mer eller mindre missnöjda med sina prenumerations- eller abonnemangssystem, oavsett om de levereras av en extern leverantör eller en intern avdelning.
Gapet mellan teknik och service
Ofta finns ett gap mellan leverantörens erbjudande och kundens förväntningar, både vad gäller teknik och servicenivå. Ofta beror detta på att en relativt hög teknisk kompetens krävs för att använda systemet effektivt.
Leverantören förutsätter att det är ditt ansvar, som kund, att tillägna dig den kompetens som krävs, medan du förväntar dig mer support och en högre grad av proaktivitet.
Hur duktig är du som kund och kravställare?
Eftersom det handlar om ett affärskritiskt och komplext system, är ett byte av leverantör något man ofta skjuter upp så länge som möjligt.
Och, ärligt talat, hur kompetent är du som kund och kravställare? Har du tillräckliga resurser och kunskap för att kunna utnyttja alla funktioner och finesser som din leverantör erbjuder? Kan du ställa de rätta frågorna som kund?
Är du redo att dyka ner i djungeln av tekniska specifikationer, administrativa funktioner och underleverantörskedjor som krävs för att skapa ett försäljningsverktyg för marknadsavdelningen, ett administrativt system för ekonomiavdelningen och ett stöd för affärs- och produktutveckling?
Utvärdera din egen kompetens
När du utvärderar ett nytt eller ett befintligt system måste du också noggrant utvärdera din egen roll och väga in både behov, resurser och teknisk kompetens.
Att köpa en Ferrari kan vara lockande, men kanske räcker det med en Skoda – billigare, enklare och fullt funktionell. Men oavsett om du söker prenumerationssystemens Ferrari eller Skoda, är det avgörande att ställa krav både på teknik och funktionalitet.
Du måste även överväga leverantörens servicenivå och deras proaktiva förmåga, samt dina egna behov av ytterligare kompetens och resurser.
Objektiv kartläggning och kompetensinventering
Med lång och bred erfarenhet inom mediebranschen kan 720gruppen göra en objektiv kartläggning av vilka prenumerationssystem som bäst matchar dina specifika behov. Och genomföra en detaljerad kompetensinventering av din organisation.
Detta för att säkerställa att du inte bara gör en optimal upphandling, utan också skapar förutsättningar för att nyttja din nya resurs på bästa sätt, både nu och i framtiden.
Vill du veta hur vi kan hjälpa dig med din digitala affär?