Så hjälpte vi Arbetsliv att få fler prenumeranter

Så hjälpte vi Arbetsliv att få fler prenumeranter
Arbetsliv, en oberoende tidning som ges ut av Prevent, ville öka antalet läsare.

Att få nya och fler prenumeranter är alltid en utmaning. Oavsett om det handlar om en stor dagstidning eller ett mindre nischat nyhetsbrev. Det må vara gratis att prenumerera på Arbetsliv, både tidningen och nyhetsbreven. Men det betyder inte att det är enkelt att få engagerade läsare för det. Folk är mycket mer måna om sin tid och sin inbox än om något kostar t ex 59 kr i månaden eller inte.

 

Här är ett case om hur vi hjälpte Marianne Zetterblom, Chefredaktör på Arbetsliv, och hennes redaktion att få fler läsare.

Målet var, som sagt, att få fler som vill prenumerera på tidning och nyhetsbrev. Där det viktigaste var att de som gör det ska läsa dem och engagera sig i innehållet. Under några workshops resonerade vi kring innehåll, vad som passar bäst i olika kanaler, läsarnas behov och vad som gör att man blir intresserad av ett innehåll. Många pratar om konverteringar och menar att få sina läsare att betala. Men konverteringar är också att få läsarna att klicka på en artikel i ett nyhetsbrev och helst ytterligare några artiklar när de väl är inne. Ju mer de läser, desto mer intresserade blir ju läsarna – och mer lojala.

Därefter gick vi över till några mer konkreta coachpass. Jordnära och verklighetsförankrat arbetade vi fram sätt att arbeta för redaktionen och vad man måste tänka på för att lyckas. Vi pratade både om innehåll, paketeringen och marknadsföringen. Alla delar är viktiga.

 

Så här skriver Marianne:

I mars är Arbetslivs prenumerationssida den mest besökta! Väldigt kul, så har det aldrig sett ut tidigare. Helt klart ett resultat av vårt samarbete och workshops kring marknadsföring av Arbetsliv.”

Allt arbete ledde till att redaktion fick tydliga verktyg och bättre kunskaper i hur man leder besökarna på webben till sidorna där man tecknar prenumerationerna. Och inte minst hur de ska beskriva vad läsarna får om de prenumererar. Men också hur man arbetar med innehållet i nyhetsbreven så att öppningsgrad, engagemang och läsklick blir så bra som möjligt. Detta har sammantaget gjort att upplagan har ökat.

Nu senast hjälpte vi redaktionen att starta ett nischat nyhetsbrev inom sin målgrupp. Cheferna. Utan att kunna avslöja exakta siffror är responsen från läsarna jättebra och nästan inga avprenumerationer alls.

 

Att ha ett, eller flera, nischade nyhetsbrev är ofta väldigt bra. Det ger ett dels ett fokus för redaktionen att skriva för en mer tydlig målgrupp, dels blir det mer koncentrerad nytta för läsarna. “Detta är i stor utsträckning något för mig”. Att det dessutom kan ge förutsättningar för nya annonsintäkter är en bonus.

Arbetslivs nya lyckade nyhetsbrev. För chefer.
Arbetslivs nya lyckade nyhetsbrev. För chefer.

Vill du också ha hjälp att få fler läsare? Eller att få fler att stanna kvar (minska churn) så är du välkommen att höra av dig. Vi hjälper dig efter dina förutsättningar. Alltid praktiskt och jordnära. Och vi lovar att inte föreslå att en dashboard löser dina utmaningar. Det är i det redaktionella hantverket och att se dina läsare som några du ska hjälpa lösningen ligger.

 

Kontakta Björn Lorentzi på 0733-44 13 30, bjorn.lorentzi@720gruppen.se eller Martin Ahlquist, 0701-62 24 85, martin.ahlquist@720gruppen.se så berättar vi mer.


Vill du veta hur vi kan hjälpa dig med din digitala affär?

Kontakta oss!