Sofie hjälper er med digital marknadsföring och kommunikation som ger leads och affärer

Sofie Samrell är ny konsult på 720gruppen. Med lång erfarenhet av digital marknadsföring och en skarp blick för leadsgenerering vet hon vad som krävs för att få digitala affärer att lyfta.
– Med några enkla knep kan man lätt jobba lite smartare, säger hon.
Sofie har arbetat i över ett decennium med digital marknadsföring och kommunikation inom framförallt SaaS-branschen – både operativt och strategiskt. Som ny konsult på 720gruppen hjälper hon nu kunder att få fler leads att konvertera – och att stanna.
Vad var det som lockade dig till 720gruppen?
– Kombinationen av mycket erfarenhet, stor handlingskraft och en inställning som är väldigt pragmatisk. Jag gillar att vi inte försöker sälja in fluff, utan vi tar fram handfasta värdebaserade lösningar som stöttar våra kunder i att göra bättre affärer. Det är väldigt mycket min stil.
Vilken typ av uppdrag brinner du lite extra för?
– Jag gillar särskilt när det finns ett tydligt mål: vi ska få in fler kvalificerade leads, fler betalande kunder eller minska churn. Då går det att mäta vad vi gör, testa, optimera – och se resultat. Jag är inte en kreatör i klassisk mening, men jag älskar att bygga flöden, kampanjer och innehåll som faktiskt konverterar. Smarta lösningar som gör jobbet.
För mig handlar det inte om att göra mer – utan att göra rätt saker som faktiskt konverterar.
Vad kan du konkret hjälpa kunder med?
– Det kan vara allt från att ta fram en innehållsstrategi som attraherar rätt målgrupp, till att få igång ett automatiserat onboardingflöde som gör att fler nya kunder faktiskt stannar kvar. Många jobbar hårt för att jaga nya leads, men glömmer bort vad som händer efter att någon signar upp. Där finns ofta stor förbättringspotential. Jag hjälper gärna till att se över hela kundresan och sätta in insatser där de gör störst skillnad. Jag har suttit på marknadschefens stol, jag vet vilka utmaningar man ofta möter – där kan jag vara ett stöd. Jag stöttar på olika sätt, det kan vara i projektform eller som PT med löpande coaching till marknadschefen.
Vad tycker du att fler marknadschefer borde ta hjälp med?
– Att få ihop helheten. Många har jättebra innehåll, fina kampanjer och smarta verktyg – men de hänger inte alltid ihop. Leads som kommer in blir aldrig varma, konverterar inte eller faller bort efter en vecka. Jag tycker fler borde investera i att faktiskt mappa upp sin funnel, identifiera flaskhalsar och optimera sin martech stack. Det behöver inte alltid vara komplicerat – ibland räcker det med att ändra en formulering på en landningssida eller tweaka en e-postsekvens.
Vad tycker du att fler bolag borde prioritera just nu?
– Att få bättre kontroll på sin kundresa. Många lägger gärna hela sin budget på att få in nya leads – men har ingen tydlig plan för att bearbeta dem. Allt för ofta jobbar sälj och marknad i olika riktningar. Satsa på ett bra CRM, använd ett (modernt) system för marketing automation och utse en produktägare.
Hur ser du på skillnaderna mellan mediebranschen och SaaS-bolag?
– De har mer gemensamt än man tror. Båda behöver skapa relevant innehåll som får målgruppen att vilja betala – och sedan leverera tillräckligt mycket värde för att behålla dem. I båda fallen är det lojalitet, inte klick, som är det verkliga målet.Jag tror att mediebranschen kan inspireras av SaaS-bolagen och vice versa. Här kan jag och 720gruppen bidra med syresättning åt båda hållen.
Slutligen – vad ser du mest fram emot nu?
– Att hjälpa och stötta marknadschefer med råd och tips kring deras digitala affär. Det finns så mycket att vinna på att styra upp sina flöden – både i siffror och i arbetsro. Och jag gillar att hjälpa till där det gör skillnad.
Vill du kontakta Sofie gör du det här:
sofie.samrell@720gruppen.se, 0734-15 43 24
Vill du veta hur vi kan hjälpa dig med din digitala affär?