Så gjorde Tandläkartidningen sin digitala resa – från tungrodd webb till ökade digitala intäkter

Så gjorde Tandläkartidningen sin digitala resa – från tungrodd webb till ökade digitala intäkter
När Tandläkartidningen inledde sin digitala resa stod det snart klart att deras nuvarande webbplats var långt ifrån effektiv. På ytan såg den kanske bra ut, men bakom kulisserna krävde den enormt mycket manuellt arbete.

Utmaningen – En överarbetad webbplats som krävde stora insatser bakom kulisserna

När Tandläkartidningen inledde sin digitala resa stod det snart klart att deras nuvarande webbplats var långt ifrån effektiv. På ytan såg den kanske bra ut, men bakom kulisserna krävde den enormt mycket manuellt arbete.

Vi hade anpassat vårt

arbetssätt efter webben

istället för tvärtom, förklarar

en av teammedlemmarna.

Med en liten redaktion och ett starkt beroende av annonsintäkter behövde tidningen hitta ett smidigare sätt att driva sitt digitala arbete – samtidigt som de mötte de ökande kraven på mobilt responsivt innehåll. Trafiken från mobila enheter växte snabbt, men webbdesignen var långt ifrån optimal. Dessutom fylldes sajten av annonser som förvandlade den till en “överhängd julgran”, vilket inte bara störde läsarna utan även riskerade att påverka annonsörerna negativt.

 

Lösningen – En förstudie som grundade arbetet i syftet

Tillsammans med 720gruppen genomförde Tandläkartidningen en grundlig förstudie som satte fingret på flera områden som behövde förbättras. Det första steget var att ta ett steg tillbaka och klargöra tidningens syfte med sin digitala närvaro. En medlemstidning måste nå ut till alla sina medlemmar, men samtidigt balansera ekonomin genom effektiv annonsförsäljning.

 

Förstudien visade också på behovet av en mer mobilanpassad webbdesign och en bättre struktur för hur innehållet skulle hanteras bakom kulisserna. Målet blev att skapa smidigare redaktionella processer och få en webbplats som inte bara var enkel att arbeta med utan också optimerad för att maximera annonsintäkterna – utan att störa läsarupplevelsen.

 

720gruppen började med att upphandla en ny partner för webben samt en ny annonsbyrå som skulle sköta försäljningen. Därefter togs en digital strategi fram samt en strategi för att hantera innehållet på ett sätt som fungerade för redaktörerna. Tillsammans med Rhyme Sthlm tog vi fram ny UX och ny responsiv webbdesign med effektivare annonser.

 

Resultatet – En lättarbetad webb och ökade digitala intäkter

Resultatet, en webbplats som underlättar arbetet för redaktionen och som skapar nya intäktsmöjligheter.

 

Trafiken är fortsatt stabil och sajten är precis vad vi ville ha, den är lätt att jobba med och har en kort startsträcka för alla som ska arbeta med den. Vi har dessutom fått fler annonsplatser, och en tydlig ökning av våra digitala intäkter.” säger en nöjd redaktion.

 

En annan viktig del i framgången var nyhetsbrevet. Genom A/B-testning och tydligare uppmaningar till att läsa mer har öppningsgraden ökat till imponerande 50-60%. Den uppdaterade designen och de tydliga konverteringspunkterna gör nyhetsbrevet till en effektiv kanal för att driva trafik och engagemang.

 

Samarbetet har varit en nyckel till framgången, 720gruppens expertis var ovärderliga, både när det gällde insikterna från förstudien och deras tekniska kunnande. De hjälpte oss även med upphandlingen av webbyrå, vilket vi inte hade tid eller kompetens att göra själva. Jag upplevde aldrig att de ville sälja in en massa extra timmar utan var här för att göra oss nöjda.” säger redaktionen.

 

På 720gruppen har vi lång erfarenhet av digitala projekt och UX-design. Genom att förstå de unika utmaningar som stiftelser möter kan vi skapa skräddarsydda lösningar som både stärker varumärkets digitala närvaro och förbättrar kommunikation och tillgänglighet. Vi hjälper din organisation att förverkliga sin digitala vision.


Vill du veta hur vi kan hjälpa dig med din digitala affär?

Kontakta oss!