2024-10-14 Lotta Fjelkegård

Egen bokutgivning utan bokförlag kan vara en riktigt lönsam affär

Två böcker med tydlig målgrupp:
Två böcker med tydlig målgrupp: "Vad säger katten?" och "Stora boken om Saab 1947-2011" Foto: Lotta Fjelkegård
“Alla drömmer om att skriva en bok och bli utgiven på ett av de stora förlagen.”

 

Det är förmodligen inte helt sant. Men alla skribenter vill att fler ska läsa deras texter, och du som arbetar på ett förlag vill publicera lönsamma produkter.

Att gräva i arkiven efter redan publicerat innehåll som passar att ges ut på nytt i bokform kan vara en väldigt lönsam strategi. Faktum är att du kan göra detta utan att ha, eller starta, ett bokförlag.

Undrar du om ditt innehåll är lämpligt att publicera som en bok?

 

Vår erfarenhet visar att det finns fem gemensamma nämnare bland de av våra kunder som har haft störst framgång med egen bokutgivning:

 

De kännetecknas av:

1) Specifik och nischad målgrupp

2) Tydligt avgränsat ämnesområde

3) Tillgång till existerande material

4) Koll på rättigheterna till materialet

5) Egna försäljnings- och marknadsföringskanaler

 

Dessutom har kunderna använt sig av extern kompetens för att hantera de olika delar av bokproduktionen som de inte själva behärskar.

 

Vad är viktigast för att lyckas med ditt eget bokprojekt?

 

Nyckeln är att du förstår din målgrupp och behärskar ditt innehåll. Då kan vi hjälpa dig att driva projektet, hela vägen från idé till färdig produkt.

 

Exempel på några framgångsrika bokprojekt vi drivit

 

Om du har insikt i vad din målgrupp efterfrågar och ett omfattande arkiv, kan du ta inspiration från tidningen Auto Motor Sports exempel med “Stora boken om SAAB 1947 – 2011” och samla unikt material om ett specifikt ämne till ett exklusivt praktverk.

Tidningen KamratPosten har hittills publicerat tre böcker med olika teman där de återanvänder både innehåll från fasta avdelningar i tidningen och sådant som läsarna skapat. Deras starka varumärke, kombinerat med en färgstark och kreativ formgivning, hjälper dem att nå ut till en bred publik.

En av Classic Motors mest framstående profiler har skrivit flera uppskattade artikelserier där han pedagogiskt har guidat läsarna genom varje steg i ett lyckat renoveringsprojekt. Dessa artiklar blev grunden till populära handböcker som har tryckts om flera gånger i nya upplagor.

”Vad säger Katten?” Innehåller 240 frågor och svar om katter för den som vill lära sig mer om att förstå sin katt. I 26 kapitel presenteras utvalda läsarfrågor från den omtyckta kattspalten i familjetidningen Hemmets Journal.

 

Egen bokutgivning – inte bara för förlag

 

Att samla existerande material i en bok kan också vara en framgångsrik strategi för andra verksamheter, till exempel föredragshållare, coacher eller nischade webbsidor med ett starkt varumärke.

 

Har du också bra innehåll i ditt arkiv?

Har du en idé du vill förverkliga? Vill du veta mer om hur vi på 720gruppen kan hjälpa dig?

Kontakta oss: