Därför bör ditt företag investera i Content Marketing för hållbar tillväxt

Därför bör ditt företag investera i Content Marketing för hållbar tillväxt
Photo by Hans M on Unsplash
Att kontinuerligt publicera relevant och engagerande innehåll på din webbplats och sprida det i specifika kanaler har stora fördelar, oavsett bransch eller affärsområde. Även om försäljning inte är huvudsyftet, blir tiden ni investerar i att skapa och distribuera innehåll en strategiskt värdefull investering.

Skapa attraktionskraft med värdefullt innehåll

Att distribuera innehåll med värde för din målgrupp förstärker relationer med potentiella kunder och stärker varumärket. På lång sikt är relationer med lojala följare och återkommande besökare en oslagbar tillgång för företagets digitala kanaler.

 

Skapa och vårda relationer genom värdefull marknadskommunikation

Förståelse för målgruppen är regel nummer ett inom marknadsföring och kommunikation. Att identifiera och bygga ”personas” – en detaljerad bild av era främsta kundsegment – är avgörande för framgång.

 

Värdeskapande innehåll – kärnan i Content Marketing

Innehållets värde ligger i dess förmåga att engagera och utbilda målgruppen, och det måste upplevas som genuint och informativt. Den utbredda skeptiska synen på marknadskommunikation innebär höga krav på äkthet och kvalitet.

 

Vilka problem löser du för dina målgrupper och persona?

För att skapa effektivt innehåll behöver du veta exakt vilka problem du löser för din målgrupp och utforma ditt material därefter. När du publicerar på företagets blogg, sociala medier eller andra kanaler, säkerställ att ditt innehåll ger värde för målgruppen genom att uppfylla något av följande:

  • Får det här inlägget henne att skratta, gråta, bli arg, bli upprörd, bli nyfiken, känna hopp, bli inspirerad eller likande? Blir hon helt enkelt engagerad?
  • Känner hon igen sig?
  • Får hon en aha-upplevelse?
  • Hjälper det henne att lösa något problem eller förstå något?
  • Sparar hon tid? Slipper googla?
  • Känner hon ”jag vill få veta mer eller höra fortsättningen”?
  • Blir hon sugen på att dela det i sitt nätverk?

Det är som bekant vad mottagaren känner eller upplever som driver konvertering. Så för att ditt inlägg ska vara relevant för målgruppen måste det få dem att känna något eller lösa ett problem åt dem.

 

Content marketing är en investering

Det kan verka bakvänt att lägga tid och resurser på sådant som inte leder till direkt sälj. Många lockas att prioritera kommunikation som har en mycket tydligare uppmaning till kund, det vill säga CTA (call to action). Det kan också vara klurigt att få ut mätbara säljeffekter av content marketing. Resultaten kan ofta låta vänta på sig. Det är en utmaning att snabbt få tydliga effekter och du måste ofta vara beredd att lägga ner både tid och arbete innan det bär frukt. Men ha tillit till att det kommer att löna sig att producera och publicera värdeskapande material. Det finns inga genvägar till lojala kunder. Under de senaste åren har det varit tydligt att innehåll som är sant, intressant och relevant är bästa sättet att skapa effektiv kommunikation.

 

Skapa lojala kunder

Content marketing syftar alltså till att ändra eller förstärka konsumentbeteende. Content marketing är inte ett ändamål i sig. Det är ett medel för att attrahera potentiella kunder, göra dem till betalande kunder och behålla dem som lojala och återkommande köpare.

 

Fler möjligheter ställer högre krav

Medielandskapet förändras ständigt, och det kan gå fort och vara svårt att hänga med. Det utbyggda kommunikationsutbudet ställer nya krav på hur innehållet skapas, formuleras och distribueras. Arbetet med content marketing består av både strategi och innehållsproduktion. Kommunikationsmöjligheterna växer ständigt, vilket gör det utmanande att välja strategi. Det är lätt att stirra sig blind på kanalval och missa vikten av att ha en övergripande strategi för innehållet i sig.

 

Vikten av en contentstrategi

De flesta företag har idag en sociala media-strategi. Många har också börjat bygga upp sina egna kanaler för att kunna kommunicera smidigt med kunderna. Men att publicera innehåll som är värdefullt för målgruppen är alltså minst lika viktigt för att lyckas. Det gäller att arbeta konsekvent, systematiskt och långsiktigt med sitt idé- och innehållsarbete. Det är det som är essensen i content marketing.

 

Löpande process

Content marketing är ett kontinuerligt arbete. Det är långsiktigt, eftersom det tar tid innan det börjar ge effekt. Du behöver publicera regelbundet, eftersom ett syfte är att bygga och upprätthålla kundrelationer. Du behöver löpande mäta och följa upp, eftersom du måste veta hur det tas emot för att kunna anpassa och justera. Allt detta ställer krav på processerna på din avdelning och ditt företag men är väldigt roligt och lönsamt när man väl har kommit igång.


Vill du veta hur vi kan hjälpa dig med din digitala affär?

Kontakta oss!