Vad har du gjort sedan du lämnade oss, och vilka erfarenheter kommer du tillbaka med som kan skapa värde för våra uppdragsgivare?
Jag började som affärsutvecklingschef på Berghs School of Communication och fick möjligheten att bygga upp två koncept med de talangfulla studenterna. Vi startade både en studentbyrå och genomförde ”student hackathons”. Från Berghs tar jag med mig hur viktigt det är skapa utrymme för innovation och att flera perspektiv och mångfald ökar kreativiteten.
Därefter fick jag erbjudande att börja som affärsutvecklingschef på LRF Media där jag fokuserade på digitalisering och transformation av medieaffären. Efter att vi förvärvade Ehandel.se fick jag möjlighet att bygga en tillväxtaffär kring e-handelsområdet där vi både utvecklade nya tjänster och genomförde förvärv. Det blev totalt fem år som VD och jag är väldigt stolt över teamet på Ehandel.se som med öppenhet för affärsutveckling, digitalt fokus och energi bidragit till en femdubblad tillväxt. Med den erfarenheten hoppas jag kunna bidra med kunskap och erfarenhet från e-handeln som ligger väldigt långt framme när det gäller datadriven marknadsföring och försäljning. Vi har väldigt skickliga e-handlare i Sverige som vi kan hjälpa många andra att hämta inspiration från.
Senast du var hos oss tog du fram väldigt uppskattade utbildningar för redaktioner och marknadsavdelningar i digital marknadsföring. Vad kommer du att fokusera på nu?
Det finns såklart behov för alla att lära och utvecklas i takt med att de digitala möjligheterna blir allt fler. Här vet jag att 720gruppen har många kompetenta konsulter som kan bidra med allt från att stötta både i teknik- och innehållsprojekt och inom det spännande AI-området. Jag vill framför allt bidra med min erfarenhet av affärsutveckling, innovation och tillväxt som jag skaffat mig de senaste åren.
Parallellt med mina större uppdrag har jag kontinuerligt utbildat startups under Tillväxtverkets tak och utifrån det har jag tagit fram ett tiotal effektiva workshops. Jag är övertygad om att de allra flesta företag har stor nytta av att tänka som entreprenörer som vänder och vrider för att hitta en fungerande affärsmodell. Mer ”hard core” affärsutveckling än så blir det inte. En konkret spaning är att ”intraprenören” fått entreprenörens roll på etablerade företag och blivit företagets viktigaste person. Att skapa en företagskultur och arbetssätt där det finns plats för intraprenörskap är något jag vill hjälpa företag med.
Intraprenörskap låter spännande. Hur kan våra uppdragsgivare närma sig ämnet?
Jag har startat ett nätverk för alla som jobbar med affärsutveckling, innovation och tillväxt som heter www.intraprenor.se. Det är ett bra sätt att börja och man kan testa och utvärdera i tre månader. Redan har över 120 intraprenörer anslutit sig. Ett annat sätt är att boka en workshop med mig om intraprenörskap. Jag leder den IRL eller digitalt under 90 minuter och har utrymme att bjuda på workshopen till de tre första företagen som anmäler sig.
Det ska bli intressant att se vilka företag som nappar på det generösa erbjudandet. Tack Johan, och återigen varmt välkommen tillbaka till oss på 720gruppen!
Vill du veta mer om Johan, och vad han hjälpa dig och ditt företag med, kontakta honom på johan.svensson@720gruppen.se eller 073-558 19 97.