Så startade serietecknaren sitt eget serieförlag – med en Kickstartersuccé
Att en hängiven skara fans kan göra stor skillnad är något serietecknaren Jonas Darnell kan intyga. Med hjälp av en rekordstor kickstartersuccé lyckades han samla in hela 1,7 miljoner kronor för att starta ett eget serieförlag och låta seriefiguren Herman Hedning leva vidare.
Från nedläggning till crowdfunding-framgång
När serieskaparen Jonas Darnell fick beskedet att hans populära serietidning, Herman Hedning, skulle läggas ner av förlaget Egmont, tog han saken i egna händer. Med hjälp av Jonas Svensson, seniorkonsult på 720gruppen startade Darnell en crowdfunding-kampanj för att skapa ett eget serieförlag för Herman Hedning.
– Kampanjen överträffade verkligen våra förväntningar och visar kraften hos en engagerad målgrupp, säger Jonas Svensson, seniorkonsult på 720gruppen, en ledande rådgivare inom digital marknadsföring, och en av hjärnorna bakom kampanjen.
Kickstarter-kampanjens otroliga framgång
När Kickstarter-kampanjen startade satte de målet att samla in 100 000 kronor. Det målet uppnåddes redan under kampanjens första dygn. När kampanjen avslutades efter en månad hade man samlat in nära 1,7 miljoner kronor från över 1900 fans.
Det fanns flera nivåer av investeringar, från 99 kronor upp till den högsta nivån på 19 666 kronor. Sex personer valde den högsta nivån.
Detta gör Herman Hedning till en av de mest framgångsrika svenskspråkiga Kickstarter-kampanjen någonsin.
Projektledaren nöjd med resultatet
720gruppens seniorkonsult Jonas Svensson, med lång och gedigen bakgrund inom serie- och förlagsbranschen, är mycket nöjd med Kickstarter-kampanjens framgång.
– Vi hade använt Kickstarter-kampanjer tidigare, bland annat när vi gav ut samlingsböcker med Herman Hedning, och vi visste att det fanns en lojal grupp fans som gärna ville se att Herman Hedning fortsatte, säger Jonas Svensson.
Den här kampanjen visar verkligen fördelen med att ha en lojal och engagerad målgrupp. Och hur man kan vitalisera traditionell ”gammelmedia” genom att utnyttja nya digitala möjligheter i kombination med klassisk förlagskompetens, säger han.
Har du frågor om publishing eller distribution?
Hör av dig till Jonas Svensson med frågor om publishing eller distribution